Filmrecensie: Laggies (2014)

2014Laggies3KnightleyM-oretzA24

Meestal als ik filmrecensies schrijf, is dat over een film die ik recent in de cinema gezien heb en die best wel wat bekendheid geniet. De laatste was bijvoorbeeld Beauty and the Beast. Echter had ik vandaag zin om een film die ik gewoon thuis gekeken heb te bespreken, omdat ik hem verrassend goed vond en ik denk dat hij bij veel leeftijdsgenoten een snaar kan raken.

De film gaat namelijk over een quarter-life crisis. Ik hoor jullie al bijna ‘jaaaa’ zuchten van achter jullie computers. 😀

In Laggies zien we Kiera Knightley een Amerikaanse 28-jarige vrouw spelen. Raar, want zonder haar typerende Britse accent lijkt ze eigenlijk verdacht veel op een jonge Winona Ryder, wat me eerder nooit was opgevallen! Nou ja, daar gaat het natuurlijk niet om. Haar personage Megan heeft een quarter-life crisis. Ondanks haar hogere studies, mankeert het haar aan een richtinggevoel in het leven. Iets waar veel mensen van mijn leeftijd zich wel een beetje in zullen herkennen, vermoed ik!
Door een samenloop van omstandigheden komt ze tijdens het huwelijksfeest van haar “beste vriendin” terecht bij een groepje tieners. Die doen haar meer dan ooit beseffen dat ze niets meer gemeen heeft met haar vaste vriendengroepje: allemaal koppels die trouwen, kinderen krijgen en verwachten van haar dat ze zich ook eens gaat settelen in een goede job en een huwelijk met haar vriendje van high school, waar ze nog altijd bij samen is.
Wanneer ze blijft overnachten bij haar nieuwe tienervriendinnetje Annika, gespeeld door Chloë Grace Moretz, leert ze ook haar vader kennen: een middle-aged single dad. Dat ze zowel dingen gemeen heeft met die man van rond de 45 als met het meisje van 17, vond ik heel treffend voor de leeftijdsgroep waarin ik me – samen met Megan dus – bevindt. We vallen er natuurlijk een beetje tussen: wanneer we bij iemand van middelbare leeftijd zijn, voelen we ons te jong. Wanneer we met iemand van 17 zijn, voelen we ons bejaard. En toch kan je je met beide groepen ook weer een stukje identificeren.
Wat mij betreft is dit een prima film om op een zondagnamiddag te kijken! Ik heb er alleszins van genoten.

2 thoughts on “Filmrecensie: Laggies (2014)