Leesclub + recensie ‘De Fixer’ (Jennifer Lynn Barnes) *****

leesclub

Toen Audrey van The Confessions of a Book Nerd me liet weten dat ze een leesclub zou organiseren, had ik natuurlijk meteen zoiets van ‘bring it on with a cherry on top’! Toen ik te weten kwam dat die leesclub in Brugge was (letterlijk de volledig andere kant van ‘t land) heb ik even geaarzeld. Het betekende voor mij in totaal 5 uur treinen!

Maar … ik wou het stiekem toch écht niet missen. Het boek dat ze zouden bespreken was immers De Fixer, en hoewel zoiets normaal nogal buiten mijn vaste leesgenre valt, was ik er erg nieuwsgierig naar. How can you not met zo’n cover (ik ben echt verliefd op de cover, ja). Dus, hah, van ‘de Limburg’ naar Brugge, jawel.

En het was het treinritje zeker waard 🙂 Audrey (vooraan in het roze golfje) had het echt suuuuper georganiseerd en ze kende van iedereen de naam, zodat je meteen het gevoel had dat je terechtkwam in een hartelijke groep (jep, zelfs als je de laatste bent om toe te komen – oeps). We beantwoordden enkele vragen over het boek en verder hebben we ook gewoon leuk cake gegeten en over boeken, bloggen en meer gekletst. 100% voor herhaling vatbaar! Toffe dames, toffe boeken en rondhangen in een boekenwinkel. Meer moet dat niet zijn op een zaterdagje, toch? 😉

Nu wil je natuurlijk ook nog even weten wat ik van het boek zelf vond – recensietime!

—————-

22929578

Politieke intriges … Als televisieserie verteer ik zoiets al net een tikje vlotter, maar in YA-boekvorm had ik er mijn twijfels bij. Geen fantasy, geen dystopian, maar wel een Scandal meets Gossip Girl-scenario dat zich afspeelt in Washington DC (niet ‘the state of Washington’ van Twilight dus, haha). Toch was ik nieuwsgierig en uiteindelijk heeft dit boek me zeer aangenaam weten te verrassen. Ik rate dan ook 4,5* afgerond naar boven wegens verfrissend en spannend leesplezier!

The Fixer gaat over een 16-jairg meisje, Tess, die naar Washington DC verhuist en daar opeens de woelige private highschool-wateren én een volledig nieuw politiek landschap moet zien te navigeren. Ze heeft amper plaatsgenomen op de schoolbanken of ze wordt al betrokken bij meerdere schandaaltjes, die ze handig weet op te lossen. Resultaat: meteen krijgt ze de reputatie een ‘fixer’ te zijn. Je weet wel, zoals Olivia Pope in Scandal dus. Dat brengt haar in een lastig – maar gelukkig voor de lezer wel heel boeiend – parket.

Wat ik tof vond aan dit boek is de unieke sfeer. Hoewel het natuurlijk geen dystopisch boek is, voelt de wereld voor ons wel heel ‘anders’ aan dat de Belgische politiek zeg maar. Vervang je Washington door de naam New Washintonia of zo, dan zou dit prima kunnen doorgaan voor een dystopisch boek. De machtsevenwichten en politieke spelletjes waren er op zo’n manier in verwerkt dat het interessant en actierijk blijft voor de YA-lezer die doorgaans niet zo geboeid zal zijn in dingen als hooggerechtshofverkiezingen.

Ook de personages vond ik goed uitgewerkt in de zin dat je een zeer helder beeld krijgt van hun persoonlijkheid zonder dat ze in vlakke stereotypen vervallen. Asher deed me een beetje denken aan Adrian uit Vampire Academy, zeker en vast een pluspunt dus. Hem vond ik zeker het tofste personage (de manier waarop hij spreekt – geweldig! Wel leuker in het oorspronkelijke Engels, denk ik) en ik hoop dat hij in boek 2 zeker nog een grotere rol mag bemachtigen. Maar ook de slechterikken spatten van de pagina’s. Heel levendig en best realistisch.

Nog een leuk element is dat de volwassenen wel degelijk betrokken worden bij het avontuur en dat die 16-jarige heldin het niet helemaal in d’r eentje doet. Al was hierover discussie in de leesclub of dat nu wel of niet het geval was 😀 Ik ervaarde het alleszins als een grotere aanwezigheid van volwassenen dan in de meeste YA’s. Ook zullen sommige lezers het waarderen dat er geen romantiek aan te pas komt. Al vermoed ik dat die in deel 2 wel een plek zal hebben (er staan althans ook al een meisje en een jongen op de cover, en de toespelingen ernaar zijn er).

Verder genoot ik van de korte hoofdstukken die altijd wel op een mini-cliffhanger leken te eindigen. In die zin is het verhaal ook gewoon top opgebouwd en ingedeeld, waardoor je echt door dit boek uitvliegt aan een rottempo. Althans, dat was mijn leeservaring erbij!

Grootste nadelen van dit boek vond ik dat de unieke levensstijl van Tess die in het eerste hoofdstuk kort wordt aangehaald volledig geen rol meer krijgt in de rest van het boek en dat je bepaalde puzzelstukjes onmogelijk had kunnen samenplaatsen om zélf tot de conclusie te komen. Maar goed, dat waren nu niet direct struikelpunten hoor. Maar dat (en een gebrek aan gezwijmel, tja, sorry) is alleszins de reden dat ik geen volle 5 sterren geef maar op Goodreads wel daarnaar heb afgerond.

De Fixer is een intelligent boek voor iedereen die snakt naar ‘a breath of fresh’ air in een YA-wereld die overstelpt wordt met fantasy, dystopian en emo-contemporary. Geef het zeker een kans, ook als politiek je niets zegt. Laat je verrassen!

thanksforreadingNEWLOOKthx

5 thoughts on “Leesclub + recensie ‘De Fixer’ (Jennifer Lynn Barnes) *****

1. Ziet eruit als een gezellige leesclub. 5 uur treinen vind ik wel heel knap van je!