Filmrecensie: Pitch Perfect 3,5*

91aTPdzMOVL._SL1500_

Oh ja oeps, ben ik vergeten deze recensie te schrijven? Guess so. #warhoofd #persoondieindoorlopendetekstmethashtagscommuniceert. Hoe dan ook, een dikke week geleden ging ik met vriendinnen naar Pitch Perfect 2 in de cinema. Deel 1 van deze musicalkomedie voor vrouwen (zijn er ook musicalkomedies specifiek voor mannen dan?) vond ik heel leuk. Deel 2 was helaas een beetje … meh.

Ik had vooral zoiets van: waar gaat deze film nu heen? Wereldkampioenschappen ja oké, nieuw personage, okay okay, kwaadaardige Duitsers euhmmm oké dan, retraite in de bossen, huh, what, wie waar? Het pingpongde me net iets te veel alle kanten op. Niet dat je de verhaallijn nu ‘moeilijk te volgen’ of zo kunt noemen, maar een spanningsboog – opbouwen naar iets – dat mankeerde er echt wel aan. Terwijl dat met die wereldkampioenschappen net héél duidelijk had moeten zijn.

giphy (2)

Het nieuwe personage (gespeeld Hailee Steinfeld uit bovenstaande gif uit Bad Blood) verwarde me ook danig. Was ze nu awkward en onzeker of irritant met een vleugje wilde cray-cray? Ik had bovendien verwacht dat haar filmmoeder Katey Segal wel een iets grotere rol zou krijgen in de zoektocht naar de Barden Bella-sound die ze gaandeweg verloren waren tussen alle blingbling en show. Waarom lag de focus niet op die verhaallijn? Echt zo onlogisch en jammer!

De relatie die zo’n beetje de spil vormde van de vorige film wordt ditmaal totaal genegeerd. Meer dan een bevestiging van het feit dat ze nog samen zijn, krijgen we niet. Dan is er in de plaats het verhaal van Bumper en Fat Amy, maar dat ontbrak me toch aan geloofwaardigheid. Meh.

Tot slot nog dit: in de film wordt gezegd dat de Barden Bella’s geen kans maken op de wereldkampioenschappen omdat de hele wereld Amerika haat. Deze film bewijst wel héél mooi waarom dat zo is: echt alle stereotypen over nationaliteiten worden uit de kast gehaald. Tuurlijk doe je dat bij een komedie automatisch een beetje, maar het Duitse team afschilderen als gemoderniseerde zingende nazi’s vond ik toch een beetje ver gaan. Bovendien spreekt de Duitse jeugd van tegenwoordig heus wel beter Engels dan dat – de helft van de tijd verstond je hen amper omdat ze in een soort van Allo Allo Duits/Engels spraken. Als ik nu een Duitser was zou ik me misschien een tikje beledigd voelen :’) En neen voor één keertje lag deze vergezochte logica niet aan mij want een vriendin dacht er hetzelfde over!

Hoe dan ook, ik herinner me nu wellicht de helft niet meer van wat ik allemaal wou zeggen over de film, maar ik was een tikje teleurgesteld. Geen memorabele liedjes (You’re my flashlight, really, have you met the internet?) en wel enkele grappige momenten, maar nu ook niet om te zeggen dat ik me ziek gelachen heb. Volgens mij probeerden ze te veel in één film te proppen of zo. Ik had alleszins niet het gevoel dat ik naar een succesbaksel uit de beste Hollywoodoven keek, eerder een ingezakte maar wel nog smakelijke soufflé.

But I still love Anna Kendrick for life.

giphy (1)

thanks