Review: Harry Potter and the Goblet of Fire *****

20757663Oeps, volledig vergeten om Harry Potter and the Goblet of Fire te recenseren! Intussen is het alweer meer dan 2 weken geleden dat ik het boek uitlas, dus het zal (net zoals bij de andere HP-boeken eigenlijk) een mini-recensietje worden.

Ik begon best wel enthousiast aan dit vierde deel van de Harry Potter-reeks. Reden: deze film heb ik volgens mij het minst vaak gezien, dus ik vermoedde dat er nog veel te ontdekken viel dat ik a) niet meer wist of b) dat gewoonweg niet in de film zat. Daar kreeg ik best wel gelijk in!

Blijkbaar herinnerde ik me namelijk niet zo maar ‘weinig’ van de film, maar eigenlijk quasi niets (behalve onze piepjonge Robert Pattinson dan). Ik was tijdens het lezen van de eerste hoofdstukken al echt luidop aan het denken van: “Tiens, vreemd dat de Quidditch World Cup niet in de film verwerkt zit, dat had toch cool geweest kunnen zijn!” Ook dat stuk met Voldemort in zijn oude huis aan het begin: ik was er zeker van dat dat niet in de verfilming voorkwam! Die Hollywood-snodaards toch! Nadat ik het boek uitlas keek ik de film opnieuw en oeps, tuurlijk zit dat er wel allemaal in … Fail.

“Maar Ludo Bagman zit toch echt niet in de film, hé?” Klopt, dit personage (best belangrijk in het boek – of toch tenminste veel voorkomend) maakt geen opwachting in de verfilming. Maar oké, whatever, zolang Robert Pattinson er maar is, toch? Ook wel spijtig dat de Blast-Ended Skrewts het niet tot in de film gehaald hebben want die had ik graag wel eens ‘in het echt’ gezien!

Verder vond ik het een erg leuk boek omdat de opbouw door de aanwezigheid van de opdrachten een beetje anders is dan je gemiddelde HP-boek. Het is ook al weer een stuk volwassener dan deel 1, 2 en 3, dus dat vind ik ook best een fijne evolutie. Eigenlijk vond ik dit het tofste boek so far. In het volgende deel (Order of the Phoenix) heb ik dan weer helemaal geen zin, want het is samen met Azkaban mijn minst favoriete film. We’ll see if the book is better than the movie!

4 thoughts on “Review: Harry Potter and the Goblet of Fire *****