Filmrecensie: Mockingjay

FIN09_Seashore_1Sht_Katniss_Payoff_25x38Dubbele blogpost vandaag (straks nog de TTT), want gisterenavond ging ik naar de bioscoop voor Mockingjay, en die recensie wou ik jullie natuurlijk niet onthouden.

De verwachtingsboog kan echter niet bij elke boekverfilming even hoog gespannen staan (snap je ‘m – boooog?) en dus ging ik er naartoe met een nogal ‘meh’-gevoel … maar natuurlijk wèl met mijn Mockingjay-pin opgespeld! Want hoewel ik geen supergrote fan ben van de verfilmingen (uitgezonderd Catching Fire), blijf ik natuurlijk wel een grote fan van de boeken. En ja, mijn sms-deuntje is de Mockingjay call! (Altijd leuk om te zien wie er op reageert ;-))

Mockingjay begon naar mijn gevoel vrij zwak. De eerste twintig minuten grijpen je zeker niet meteen bij je nekvel om je in het verhaal te trekken. Dat vond ik spijtig. Ook geen fan trouwens van de witte kleur van het font bij de aantiteling, maar ik zal vast wel de enige zijn die zich nu daar specifiek aan stoorde, vermoed ik? (Anyone? A show of hands, please? Nope, just me?).

Het is ook zeker geen geheim dat ik helemaal geen liefhebber ben van Jennifer Lawrence in het algemeen, en al helemaal niet van haar in de rol van Katniss. Die kleine varkensoogjes, die te eëpileerde wenkbrauwen (die dan ook nog eens te bleek zijn voor haar haarkleur), het lichaam van de 24-jarige wulpse vrouw die ze is i.p.v. een mager 16-jarig meisje … Neen, mijn Katniss zal ze nooit worden. In Mockingjay was dat helaas niet anders.

Wel moet ik zeggen dat ik The Hanging Tree prachtig gezongen vond door haar! Nooit geweten dat J-Law zo’n soulfulle stem had. Ze klonk prachtig gekweld terwijl ze het liedje zong, net zoals het hoort. Blijkbaar heb ik haar dus liever als zangeres dan als actrice! Dit nummer gaat nog langgggg in mijn hoofd zitten en ik zit het nu al overal te neuriën. Haunting!

mockingjay

Wat de overige actreesprestaties betreft moet ik een zeer eervolle vermelding geven aan Natalie Dormer (gotta love her) als Cresida. Wat een klasse! Ze maakte zich die ‘kleine’ rol echt helemaal eigen en ziet er top uit met haar tattoos en geschoren coupe, maar blinkt toch vooral uit dankzij haar attitude. Op het internet wordt wel eens beweerd dat Natalie Dormer er altijd uitziet alsof ze een geheim weet dat jij niet weet, en daar kan ik het alleen maar op enthousiaste wijze mee eens zijn.

President Coin vond ik dan weer wat aan de zwakke kant … Qua looks prima gecast hoor en toffe grijze pruik, maar ik had haar toch iets harder en killer verwacht. Julianne Moore heeft gewoon een te lieve stem voor deze rol, dunkt me. Te moederlijk, te weinig ambitieuze bitch. Al vermoed ik dat dat in deel 2 van Mockingjay nog wel uitgebreid aan bod zal komen.

Ik denk … dat de film vrij trouw was aan het boek? Maar ik moet zeggen dat ik Mockingjay in 2008 of 2009 las, dus het is te lang geleden voor me om het met zekerheid te zeggen :p Even was ik in de war op het einde met de methode waarop ze Peeta gingen redden omdat ik dacht dat ze nog langs die Tijgermevrouw moeten, maar da’s blijkbaar pas in deel 2. Dringend eens herlezen! (Staat op de planning voor de laatste film uitkomt!)

Nog even over dat einde … BAM, right in the feels hoor! Josh Hutcherson is ogenschijnlijk onder handen genomen door dezelfde mensen als die wat Kristen Stewart er zo gruwelijk/geweldig slecht uit deden zien bij de bevalling in Breaking Dawn Part 1! Voor mij is dit bewijs dat iets visueel zien toch nog net iets sterker overkomt dan erover lezen. Echt wel een rauwe scène, dat laatste stukje … Niet geschikt voor gevoelige Peeta-fans (a.k.a.: all of us).

Om af te sluiten: ik vond Mockingjay best oké, maar het is echt wel voor 90% een oorlogsfilm en naar mijn gevoel ook een beetje de ‘tussenfilm’ uit de serie. De Eclipse van de Hunger Games, zeg maar. Ondanks het zware onderwerp, hebben de screen writers toch nog enige humor weten te behouden en dat wist ik wel erg te appreciëren. Fan van Jennifer als Katniss, nope not me, maar gelukkig maakten Cressida (topwijf), Finnick (die propo was echt pakkend), Pollux (cute!), Effie (veel grotere rol dan in het boek) en Gale (when did he get so hot???) het wel grotendeels goed.

Maar soit, wat maakt het uit wat ik hier zeg: iedereen gaat ‘m toch kijken, en terecht 😀 Geniet van de film Tributes!

7 thoughts on “Filmrecensie: Mockingjay

1. Ben ik even blij dat ik je recensie niet voor het kijken gelezen heb! Ik ben het echt totaal niet met je eens. Ja het is een tussenfilm, maar wel echt een hele goede. En Jennifer is een fantastische Katniss. Ik ben juist heel blij dat ze van het prototype meisje afgestapt zijn en haar hebben gecast, dat maakt naar mijn idee het hele verhaal geloofwaardiger. Je observatie van Peeta is dan wel weer spot on!
    Grappig hè, hoe verschillend mensen iets kunnen zien. ..

1. Ik moet zeggen dat ik hem gisteren voor de 2de keer gezien heb en dat ik hem toen ook wel somehow beter vond 🙂 Maar neen, Jennifer als Katniss gaat echt voor altijd en eeuwig mijn grootste teleurstelling van boekverfilmingen blijven 😀 Ik zit daar echt al jaren over te mokken. Gelukkig voor jou staan de meeste mensen wat die discussie betreft wel helemaal aan jouw kant, haha :-p