Filmrecensie Winter’s Tale *****

97163.300Winter’s Tale is een zeldzaam Hollywoodpareltje in de zee van zanderige filmuniformiteit. Hierdoor zullen sommige mensen misschien eens fameus de wenkbrauwen fronsen (zoals mijn zus, met wie ik deze film keek) en anderen dan weer in hun geheel betoverd worden door de romantiek, magie en het mysterieuze element van dit verhaal (zoals ik).

Want je zal na Winter’s Tale zeker niet het gevoel hebben dat je alles begrijpt van de wereld waarin we kennis maken met dief Peter en zijn stervende Lady Beverly. Maar zo is het leven ook, en wat zijn films tenzij stukjes van andere, ‘fictieve’ levens die het onze in perspectief zetten, toch?

Na een korte flashforward naar het heden die de kijker z’n oriëntatievermogen qua tijdsetting al helemaal doet verliezen, keren we samen met Peter Lake (gespeeld door Colin Farrell) terug naar het verleden: 1916. Hij is een dief op de vlucht van een machtig man die New York in zijn zak heeft (Russel Crowe) en wordt daardoor op een haar na gekield voordat een magisch wit paard hem to the rescue komt.

Datzelfde paard duwt hem zonder pardon in het leven van de 21-jarige Beverly (de prachtige Jessica Brown Findlay, die je misschien kent uit Downton Abbey – voor de gelegenheid met rode haren). Zij is een jongedame van goede afkomst, maar dat weerhoudt tuberculose er niet van om haar in zijn greep te nemen. Hierdoor moet het meisje altijd koud blijven om tegen de koorts te vechten, maar sterven zal ze sowieso en eerder vroeg dan laat.

Wanneer de dief en de dame elkaar ontmoeten, gaat de bal aan het rollen. Niet alleen de romantiekbal trouwens (haha, dat klinkt gek), maar het wordt de kijker vanaf dan ook druppelsgewijs duidelijk dat er iets groter in het spel is. Ik vond het geniaal hoe subtiel dat ‘groter’ is aangebracht in deze film. Hollywood heeft vaak de neiging om een bovennatuurlijk element uit te vergroten tot proporties waardoor je er echt niet meer naast kan kijken. Deze film sloeg een andere weg in, waardoor je altijd een beetje blijft gissen en snakken naar meer. Zalig!

Het leukste aan Winter’s Tale vond ik echter de verrassende aanwezigheid van één welgekende en geliefde acteur die we hier zien in een rol die je nooit bij hem gedacht zou hebben! Ik wist niet eens dat hij in deze film speelde (dat is waarschijnlijk ook de bedoeling) en vond het een gewaagde maar fantastische keuze om hem voor die rol te casten. Ik ga dus niet verklappen over wie het gaat of wat de rol is … daarvoor moet je zelf maar even kijken 🙂

Want dat raad ik fantasyliefhebbers zeker en vast aan. Deze film is niet voor iedereen (sorry, zus!) maar als je net als mij wel houdt van een epische romance die de wetten van tijd en ruimte evenals goeie ouwe fysica een beetje buigt, dan zal je hiervan smullen. Tikkeltje jammer van Colin Farrell in de hoofdrol, want ik ben – ondanks zijn prima acteerprestaties – meestal niet zo’n fan van hem. Voor de rest is dit wat mij betreft alles wat een film moet zijn! Dus IMDB, je kan de pot op met je rating van 6,2 want voor mij is dit een dikke 9!

PS: Iemand eigenlijk een idee waarom deze film Winter’s Tale noemt? Ik heb geen flauw idee, persoonlijk!
PS 2: De film is blijkbaar gebaseerd op een boek! To read or not to read …